Szeretettel köszöntelek a Spirituális Tiszta Fény közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális Tiszta Fény vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spirituális Tiszta Fény közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális Tiszta Fény vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spirituális Tiszta Fény közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális Tiszta Fény vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spirituális Tiszta Fény közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális Tiszta Fény vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A VÉDIKUS VILÁGSZEMLÉLET ÁTTEKINTÉSE
A Bhagavata Purana, a Mahabharata
és a Ramayana a hagyományos indiai
védikus világ három fontos alkotása. Hindu vallásos írásokként ismerik őket, de
ezek nem csupán mitológiai leírások vagy valamifajta szent hitvallás
bemutatásai. Igazi értékük abban rejlik, hogy egy egészen másfajta világszemléletet,
életmódot tárnak fel, egy olyan életmódot, amelyet egy rendkívül fejlett
civilizációban élő emberek követtek évezredeken keresztül.
A modern kutatások
szerint a Bhagavata Purana a Krisztus utáni
IX. századra datálódik, a Mahabharata és
a Ramayana pedig az időszámításunk
előtti V. és VI. századokra. Az indológusok azonban egyetértenek abban, hogy a
jelenlegi ismert szövegekben találhatók olyan részletek is, amelyek jóval
régebben keletkeztek. Maga a purana szó
is azt jelenti, hogy ősi, és az eredeti indiai hagyomány szerint mindhárom
szöveg Krisztus előtt 3000 körül keletkezett.
A modern nyugati
kutatók azt állítják, hogy ezt a szót csak a következő négy Védára érthetjük: Rg, Yajur, Sama és Atharva.
Ugyanakkor az élő indiai hagyomány ezt a szót sokkal szélesebb kategóriaként
értelmezi. Ide sorolják a purana-kat is, vagyis az ősi kozmológiai
leírásokat, valamint az itihasa-kat, azaz a történelmi eposzokat is. A
Bhagavata Purana egyike a 18 tipikus purana-nak,
a Mahabharata és a Ramayana pedig az itihasa-khoz tartozik. Tehát a védikus szó a
fentiekre mind értendő.
A vimana-k:
Az ősi indiai
társadalomról beszélve fontos megemlítenünk az úgynevezett légi közlekedési
eszközöket, amelyeket szanszkrit nyelven vimana-knak
neveznek. Ezek lehetnek durva fizikai szerkezetek, vagyis anyagi gépek, vagy
pedig két különböző energiából készülhetnek, egyfajta finomabb anyagi
energiából és transzcendentális energiából.
Más világok:
A védikus
társadalom tagjai hitték, hogy el lehet jutni az egyik világból a másikba. Ebbe
beletartozott az is, hogy el lehet kerülni egy másik csillagrendszerbe,
lehetséges magasabb dimenziókba, vagy más csillagrendszerek magasabb dimenziójú
rétegeibe repülni. Az is elfogadott volt ebben a társadalomban, hogy az anyagi
világot el lehet hagyni, és át lehet jutni a transzcendentális világokba.
Nézzük meg a hős Arjuna-nak a csillagok
birodalmába tett utazásáról szóló leírást:
Ott nem világít sem Nap, sem Hold, sem
tűz, hanem az érdemeik által birtokukba jutott fénnyel világítanak. Ezek a
fények csillagoknak látszanak, olyanok, mint halvány olajlámpások, mert
rendkívül távol vannak, de ugyanakkor rendkívül nagyok. A Pandava ragyogónak és gyönyörűnek látta ezeket a saját
fényükkel világító lakhelyeket…
Mikor
meglátta ezeket az önragyogó világokat, Phalguna döbbenten,
ugyanakkor barátságosan kérdezte Malati-t mire ő így válaszolt neki: „Azok a
férfiak szent dolgokat cselekedtek saját tüzükben égve el, és akikről te
beszéltél, uram, a Földről nézve csillagoknak látszanak.”
A csillagokról tudjuk, hogy hatalmas
világító testek, és mindez a távolság miatt tűnik így. Ugyanakkor nem
gondolhatjuk ezekről a csillagokról, hogy szent tettet elkövető emberek,
férfiak élnek rajtuk, és elég különösen hangzana, ha ezekkel a férfiakkal
hoznánk kapcsolatba a bolygókat. A védikus szövegekben eléggé megszokott, hogy
a csillagokat megszemélyesítik, és ez a személy általában a csillagok
uralkodója is, vagy legalább is meghatározó személyisége.
A védikus irodalomban két elképzelés létezik
a Földdel kapcsolatos leírásokról. A Föld gömbként jelenik meg, melynek
átmérője 1600 yojana. Ezzel az adattal Surya-siddhanta című szanszkrit asztronómiai szövegben
találkozunk. A yojana hosszmértékegység, és – a
szövegértelmezésekből kiindulva – 1 yojana körülbelül 5 mérföld (8 km) hosszú. Ennek
alapján a Föld átmérője kb. 8000 mérföld (12874 km), ez pedig megegyezik a
modern mérési adatokkal. Ugyanebben a szövegben találkozunk azzal az adattal,
miszerint a Hold átmérője 480 yojana, vagyis 2400 mérföld (3862 km). Ha
összehasonlítjuk a modern mérési adatokkal, kiderül, hogy nagyon közel áll hozzá:
a mai adatok szerint a Hold átmérője 2160 mérföld (3476 Km).
A Bhu-mandala-nak nevezett Földet lapos korongnak írják le,
és az átmérőt 500 000 000 yojana-ban határozzák meg. Ugyanakkor, ha alaposan
tanulmányozzuk a védikus szövegeket, kiderül, hogy a Föld alatt a nappályát
értik. Ha a geocentrikus világképből indulunk ki, akkor ez alatt olyan síkot
értünk, amelyet a Nap Föld körüli pályája határoz meg. Ez a sík természetesen
lapos, annak ellenére, hogy a védikus irodalom nem beszél lapos Földről. Ugyanakkor
nagyon kell ügyelnünk arra, hogy a védikus szövegekben használt Föld nem mindig
egyezik meg a mi kis világunkat jelentő földgolyóval.
A magasabb dimenziójú világokat a Védák úgy
értelmezik, hogy ezek a földön tovább tudtak alakulni, és más rendszerekben is
teret találtak maguknak. A Bhu-manadala, a lapos világ alatt elsősorban olyan lakott
világot értek, amely többé-kevésbé az egész Naprendszerre kiterjed, durva
érzékszervekkel azonban nem láthatjuk, nem érzékelhetjük. A szanszkrit
irodalomban ezekre a lakott birodalmakra a loka kifejezést alkalmazzák, amelyet gyakran
bolygónak vagy bolygórendszereknek fordítanak. A loka-knak tizennégy fokozata van, hét magasabb és
hét alacsonyabb. A Bhu-mandala vagy Bhu-loka a hét magasabb bolygórendszer legalacsonyabb
része.
A Napot, a Holdat, a Merkúrt, a Vénuszt, a
Marsot, a Jupitert és a Szaturnuszt graha-nak nevezik, és azt tartják róluk, hogy
lakott bolygók. A Védikus szövegekben nem fedezhető fel utalás az Uránuszra, a
Neptunuszra és a Plútóra. Nem meglepő, hogy a Napon élő lények teste
tűzenergiából áll, és a többi bolygót benépesítő lények teste is abból az
energiából épül fel, amelyik annak a bolygónak a környezetével megegyezik.
A humanoidok (emberszerű lények):
A Purana-k 400 000 emberi fajt említenek meg a
különböző bolygókon, és a 8 000 000 más életformát, amibe beleértik a
növényeket és az alacsonyabb rendű állatfajokat is. A 400 000 emberszerű
lény közül az emberi lényt tartják a legkevésbé fejlettnek. Ez a megállapítás
egybecseng azzal, amit az ufó-találkozók résztvevőitől hallhatunk.
Az ufó-beszámolókban az idegen lényeket
nagyon sokszor különös, undorító jelenségeknek írják le, ugyanakkor azonban
találkozunk olyan leírásokkal is, ahol gyönyörű lényekként említik őket. A
védikus irodalomban található humanoid leírások is hasonlók. A gandharva-k és a siddha-k esetében például a humanoid lényeket
gyönyörű, emberszerű teremtményekként írják le, más humanoidok viszont
undorító, félelmetes, formátlan szörnyek. Az egyik csoportot például kimpurusa-knak nevezik. Ebből a szóból a kim szócska azt jelenti, hogy „ez az?”, a purusa
pedig azt, hogy ember.
A Védákban leírt humanoid fajok többségéről
azt mondják, hogy birtokukban van egyfajta természetes erő, amelyet siddhi-nek
neveznek. A Földünkön élő emberek is birtokolhatják ezt az erőt, és egyes
embereknek jobb képessége van ezek megszerzésére, mint másoknak. Az alábbiakban
ezekről a siddhi-kről olvashatunk egy listát:
Több különböző, védikus humanoid fajról azt
állítják, hogy párhozamosan élnek egy magasabb dimenzióban, a Föld belsejében,
annak felszínén, illetve annak közvetlen szomszédságában. A védikus leírások
egyik jellemzője, hogy a különböző fajok, mint például a siddha-k,
carana-k, uraga-k, guhyaka-k és a vidyadhara-k úgy szerepelnek, mint olyan csoportok,
amelynek tagjai együtt élnek és együtt dolgoznak annak ellenére, hogy szokásaik
és megjelenésük rendkívüli módon eltér egymástól.
Ezek a lények általában alaposan fel vannak
ruházva különböző siddhi-kkel. A múltban ezen humanoid típusok
többségét megtalálhattuk a Földön, mint látogatókat, vagy mint lakosokat. Tény,
hogy a földfelszín nagy részét valamikor a különféle humanoid fajok
ellenőrizték, illetve népesítették be. Például a Ramayana című műnek ez az alapmegállapítása. Ebben a
műben arról van szó, hogy az Úr Ramacandra hogyan szöktette meg feleségét, Sita-t
Lanka királyságából, ahova a Ravana nevezetű raksasa vitte. A raksasa a 400 000 humanoid faj egyike, és abban
az időben ők kormányozták Lanka-t.
A Védákban említett humanoid fajok
élettartama rendkívül változatos. A Védák szerint a Földön élő emberi lények
évezredekkel ezelőtt hosszabb életűek voltak. Az élet ebben az időben több ezer
évben értendő, ami több emberszerű lényre jellemző volt. Említés esik a deva-król
(isteni lények, félistenek) is, akik a világegyetemet kormányozzák, és akiknek
az élettartama több millió illetve több százmillió földi év. Az indiai emberek
a mai napig beszélnek a klasszikus, védikus típusú humanoid lényekkel való
találkozásokról.
A védikus világszemlélet egyik legfontosabb
jellemzője, hogy az élőlényeket lelkeknek tekinti, amelyek a testeken belül
léteznek. A lelket atma-nak vagy jivatma-nak hívják, s ez a lélek rendelkezik a
tudatosság képességével. A test két részből áll: a fizikai elemek alkotta
testből, az úgynevezett „durva” testből, illetve a „finomtestből”, amely
különböző energiák összessége – ide tartozik az értelem, az intelligencia és a
hamis ego (hamis önazonosítás). Ezeket az energiákat nem tudjuk (vagy nem kötik
az orrunkra, hogy tudják bizonyos okokból) a jelenlegi tudományos eszközökkel
érzékelni, ezért korunk tudományos álláspontja szerint ezek az energiák nem
léteznek. Ugyanakkor a védikus értelmezés szerint ezek az energiák állandó
kapcsolatban vannak a durva fizikai dolgokkal, és amikor hatalmukba kerítették,
akkor erőteljesen befolyásolják is azokat.
A lélek és a fizikai test képes arra, hogy
az egyik fizikai testből, a másikba kerüljön át, és arra is képes, hogy
ideiglenesen a fizikai testen kívül létezzen. Ezt a mozgást egyetemes törvények
szabályozzák, és ennek a folyamatnak az ellenőrzésében humanoid lények is részt
vesznek. Ez a mozgás a tudat fejlődését is magába foglalja, ami által a lélek
egyre magasabb és magasabb típusú testekbe kerülnek.
A tudatosság legmagasabb fokán a lélek
megszabadul minden kötöttségtől és az anyagi világtól. Ez a szabadság vagy
másnéven mukti (felszabadulás) azt jelenti, hogy a lélek
eljutott egy tökéletes, transzcendentális világba. Részletesebben a
szabadságnak, felszabadulásnak két formája létezik. Az első a Brahman,
vagyis a transzcendentális egység tapasztalata, a Legfelsőbb Lény személytelen
sugárzásába olvadás (innen visszaesik a lélek az alacsonyabb szintű régiókba,
mivel nem ez az eredeti helyzete), második a Legfelsőbb szolgálatában szerzett
változatos tapasztalatok a Vaikuntha lelki bolygókon. Itt van a lélek eredeti
helyzete, az örök tudás, szépség, boldogság birodalmában.
A védikus filozófia szerint minden
kinyilatkoztatás a Legfelsőbb Lénytől származik, akit több néven is ismernek,
különböző aspektusai szerint – mert nagyon sok megjelenési formája létezi,
például Krsna, aki az eredeti Istenség Legfelsőbb
Személyisége, és belőle áradnak ki, nyilvánulnak meg az összes aspektusai -,
mint például Govinda, Narayana vagy Visnu. Az individuális lelkek a Legfelsőbb Lény
részei, és úgy beszélnek róluk, mint egy nagy tűz apró szikráiról. Kis részben osztoznak
a Legfelsőbb tulajdonságaiban, és ennek eredményeképpen nagyon hasonlítanak is
egymásra. A felszabadult lelkek ezeket a tulajdonságokat egy az egyben
hordozzák, ellenben az anyagi testbe zárt lelkek, az anyagi energia hatásának
köszönhetően hajlamosak eltorzult tulajdonságok megnyilvánítására.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!