Szeretettel köszöntelek a Spirituális Tiszta Fény közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális Tiszta Fény vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spirituális Tiszta Fény közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális Tiszta Fény vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spirituális Tiszta Fény közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális Tiszta Fény vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Spirituális Tiszta Fény közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Spirituális Tiszta Fény vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mivel a nyugati
elme nem elégszik meg belsõ tapasztalással, ahhoz, hogy elhiggye, tényleg
történnek változások a meditációban, orvosok és pszichológusok sereg
foglalkozott és foglalkozik a kutatásukkal. Ime néhány életteni és pszichológai
eredmény:
A meditatív állapotban
számos élettani funkció változást mutat. Nõ a bõrellenállás, lassul a légzés,
csökken az oxigénfelhasználás. Lassul a pulzus, sõt egyes jógik dokumentált
eseteiben a pulzus és a légzés hosszabb idõre kimutathatatlanná válik. Ilyenkor
nincs légzõmozgás (errõl is fel lehet ismerni a mély meditációban lévõ embert),
gyakorlatilag elegendõ a nyugvó tüdõk (és a bõr!) felszinén játszódó gázcsere.
A légzés idõnként még kezdõ meditálóknál is spontán szüneteket mutat, fõleg
ezekben a periódusokban jelentezik az EEG-n erõs frontális alfa tevékenység,
elõször nagy amplitudójú théta lökésekkel, az agyféltekék egyre javuló
szinkronja mellett. Késõbb egyre több théta, majd delta hullám jelentkezik. A
külvilág érzékelése ekkor már teljesen szünetel, de ez abban különbözik a
patológiás állapottól, például a kómától, hogy bármikor tudatosan
visszaállitható. Az igazság az, hogy a mûszeres méréseire oly büszke nyugati
tudománynak fogalma sincs arról, mi történik ilyenkor a pszichében, hol jár a
meditáló tudata és egyáltalán mi tartja életben a testet? A keleti
történetekben nem ritkán évekig megszakitás nélkül meditációban ülõ jógikról
olvasunk. Erre csak az lehet a válasz, hogy olyan energiák, amelyek az éber
tudatállapotban nincsanek jelen.
A biokémiai
vizsgálatok a csökkent anyagcsere, csökkent szimpatikus tevékenység számos
jellemzõjét mutatják, de ezek sem azonosak a patológiásan csökkent anyagcsere
jellegzetességével. A máj és vese vérkeringésében kb. 30%-os csökkenést
találtak, viszont 70-75% javulást az agyban és a harántcsíkolt izmokban. Javul
a teljes szervezet önregulációja és regenerációja, ami hosszabb távon az
öregedés erõteljes lassulását okozza. Ezért hallunk olyan fantasztikus
életkorokról a keletieknél. A rendszeresen meditáló személyeknél
megfigyelhetõ a kreativitás, intelligencia, mentális és fizikai teljesítõképesség,
megfigyelõ- és koncentrálóképesség és memóriakapacitás növekedése. Diákok
iskolai teljesítménye nõ, szenvedélybetegeknél csökken a drogfüggõség. Bár a
meditáció nem specifikus gyógymódja egyetlen betegségnek sem, számos esetben
javulás figyelhetõ meg pl: asztma, allergia, migrén, diabetes, depresszió,
fóbiák, dadogás, alvászavar, evési kényszer stb., de még daganatos betegeknek
is erõsen ajánja minden szalkember. A meditáló személyek szociális képességei
is javulnak, sõt több kísérlet eredménye szerint ahol számosan és sokat
meditálnak, az egész környék bûnözési mutatói javulnak. (Akkor is, ha ez nem
ezt a határozott célt elképzelõ és projektáló imagináció, pl.
agykontrollal!) Néhány ellenjavallat ismert csak pl.: epilepszia, fokozott
görcskészség, skizofrénia és más pszichózisok.
Néhány, valamilyen
meditációt tanító szervezet szponzorált már hasonló eredményeket produkáló
klinikai vizsgálatokat. Közleményeikben az szerepel, hogy mindezek csakis az ő
módszerükkel érhetőek el. Ez nyilvánvaló túlzás, „csúsztatás”. Valószínűleg
vannak kisebb különbségek a mért eredmények között, de alapvetően sokkal több a
közös hatás.
A buvársajtó másfél
évszázada közöl szenzációs híreket meditáló szerzetesekről, jógikról,
fakírokról. Ők azok, akik képesek leállítani akár a szívműködésüket (?).
légzésüket, érzéketlenek a fájdalomra, sebeik pillanatok alatt gyógyulnak,
képesek eltűnni, vagy a levegőbe emelkedni. A közelmúltban egy buddhista tanító
tréfás kedvében olyan diagnosztikai „eredményeket” produkált, amelyek teljesen
összezavarták az orvoscsoportot, egy másik idős tanító pedig évekig élt, sőt
utazott, tanított, beavatásokat adott olyan szívbetegséggel, ami egy átlagos
embernél már rég halált okozott volna. És még sorolhatnánk a nagy gyakorlatú
meditálókkal, vagy közelükben tapasztalható parajelenségeket. Mindezek nem
voltak ismeretlenek a nyugati világban sem. Szentek csodái között mindez
ugyanúgy előfordul, de ide tartozik a stigmatizáció (Jézus sebeinek megjelenése
a hívő testén) is.
Sokan azért kezdenek
meditálni, hogy különleges képességeket nyerjenek, amelyekkel mások csodálatát,
vagy önmaguk nagyobb elismerését, értékelését tudnák elérni. Általában nem
járnak sikerrel. Ahogyan Patanjali, a nagy jógi tanította, ezek a különleges
képességek szükségszerűen megjelennek a haladás bizonyos fokain, de valójában
csak „melléktermékek”. Nem szabad őket célnak tekinteni, erőltetett
fejlesztésük pedig kifejezezzen ártalmas.
Élmények és káprázatok
A folyamatos tevékenységhez szokott nyugati ember
nehezen szán időt a tétlenségnek tűnő meditációra. Ha mégis, akkor sem könnyen
mond le az eredményesség, siker kényszeréről, igy szeretné, ha meditációja
“eredményes” lenne. Pedig itt nincsenek azonnali visszajelzések, az eredmények
is később és máshol jelentkeznek, ami pedig azonnal jelentkezik, az nem
eredmény. Sokan megdöbbenten fogadják, ha egy (igazi) tanitó egyáltalán nem
kiváncsi a meditáció közben átélt élményekre, vagy egyszerűen annyit mond: jó.
De ha nem láttál volna semmit, az is ugyanilyen jó lenne. A hinayana (Sattipattana
Sutta) egyértelműen megfogalmazza, hogy a spontán jelentkező viziók,
képzetek nem a haladás jelei, tudatositsuk, majd ejtsük el őket! A zen gyakorló
még szidást is kap értük, az egyik buddhista tanitó pedig úgy mondja, ilyenkor
nem meditálunk, hanem Disneyland-eket épitünk magunknak. Ez igy egyfajta
spirituális és érzelmi önkielégités, mert bár igaz, hogy a meditációban bármi
megtörténhet, de nem nekünk kell megcsinálni vagy kiprovokálni. Meg kell
tanulni különválasztani, ami magától jön, spontán élmény, attól, amit magunk
imaginálunk hozzá.
Bizony nehéz ezt
elfogadni annak, aki úgy tanulta, ezek az “élmények” a fejlődést jelzik és
annál jobb, minél magasztosabb viziói vannak, és elhitte, hogy meditációjában
személyesen neki jelenik meg Isten, Jézus és más magasztos lények. Ekkor
mondják a buddhisták: “Ha Buddha jön veled szemben az úton, öld meg!” Mert ha
transzcendencia nem mint belső lényegünk jelentkezik, az nem más, mint illúzió,
hallucináció, projekció. A legtovább a transzperszonális pszichológia megy,
szerintük egyértelműen komoly spirituális válságot és nem ritkán pszichózist
jeleznek az ilyen élmények, vagy amikor valaki úgy érzi, folyamatosan “kapja
fentről a tanitásokat”. Az ilyen élményekre törekvő meditáció sajnos mellőzi a
meditáció minden előnyét és egyértelműen pszichopatogén, romboló és betegitő
hatású! Még az egyértelműen pozitivnak értékelt fényélmények is
elgondolkodtatóak. Az isteni lényeg ugyanis még fény formájában sem látható,
ugyanis túl van a fényen. A fény ugyanis a transzcendens valóság legelső
tükröződése az anyagvilágban. A kabbalában a legfelső (Keter) szint
szine ezért a fekete, és a mély meditációban a csendet nem fény, hanem teljes
üresség kiséri, amelyet talán puha, meleg, mindent betöltő békességként és
boldogságként lehet leirni. A fényt, Lucifer, a bukott angyal hozza, de ott van
az asztrális túlvilág hamis fénye, az asztrálfény is.
Meditálni mindenki
tudna, ha nem félne a belső ürességtől és el tudná engedni a gondolatok
csapongását. (Ez az előbb említett néhány sajátos technikával könnyen elérhető.)
Spontán élik át a meditáció pillanatait a játszó gyerekek, a természeti népek,
a falusi kispadon az öregek, és valamennyien, mikor például egy szép látványban
elmerülve teljesen megfeledkezünk magunkról. Ön-feledtség szavunk is az
Ego-nélküliséget jelenti. A meditációt nem kell akarni, egyszerüen hagyni
kell és csendben maradni. Amikor bármit is akarunk, az már nem meditáció. Lehet
segítségül hívni kezdetben zenét és tárgyakat, azután ezek se kellenek. Lehet
meditálni úgy is, hogy kezdők számára a test ellazítását relaxációs
gyakorlatokkal kezdjük. A meditáció egyszemélyes dolog, magánügy, még akkor is,
ha csoportban történik. Aki helyesen meditál, nem éli bele magát hamis
illúziókba, nem járkál utána megszentült ábrázattal a világban, ugyanúgy éli napi
életét, mint bárki más, mégis minden megváltozik benne és körülötte. Bár lehet,
hogy a meditáció klasszikus módszerei és technikái a gyors sikert igérő New Age
technikák mellett lassúnak és unalmasnak tűnnek, évezredek tapasztalatai
azt bizonyítják, hogy mégis inkább így érdemes csinálni.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!